Log ind | Hverken fyrre, fed eller færdig!

18. juni 2009

Dommens dag!

Filed under: Blandet — Tags: , , , — Henny Stewart @ 19:16

Eller dagen for mundtlig eksamen, kom og gik. Kursisterne viste rigtig, hvad de kunne og opnåede gode resultater. De, der havde brug for at redde den på stregen, reddede den på stregen, og alle “mine” bestod.

Selv om jeg har været med rigtig mange gange efterhånden, er det stadig ikke fri, at jeg bliver lidt nervøs på kursisternes vegne, men det skal jeg selvfølgelig prøve at skjule, så godt jeg kan, så det ikke smitter af på dem. Samtidig skal jeg jo prøve at eksaminere, så de får mulighed for at udfolde alt, hvad de kan. Men denne gang gik alting godt.

På mandag skal jeg i sving igen, denne gang som censor, hvilket er en helt anden rolle. Der sidder man nærmest bagved i græsset og forsøger at påkalde sig så lidt opmærksomhed som overhovedet muligt. Under eksaminationen sidder man og forsøger at analysere på kursisternes sprog, både hvad gælder udtale, ordforråd, syntax og fluency. Efter eksaminationen skal man så votere sammen med læreren. Det er faktisk sjældent, at man bliver meget ueninge om bedømmelsen, selv om der er mange subjektive faktorer i spil, når man skal bedømme folks sproglige udfoldelser ved en mundtlig eksamen.

For et par år siden forlod vi den gammelkendte 13-skala, og jeg har jo været vant til den hele mit liv, så det var med bange anelser og en del indvendinger. Men jeg må indrømme, at jeg finder den nye skala nemmere at arbejde med. Skalaen ser sådan ud, for de, der ikke ved det og evt. er interesserede: 12-10-7-4-02|00- -03, hvor 02 og alt derover er bestået. Jeg tror, at det er fordi, der ikke er så mange karakterer i midten, at det opleves lettere. Før i tiden kunne man få meget tid til at gå med at diskutere, om en kandidat skulle have 7 eller 8 eller evt. 8 eller 9. Til gengæld synes jeg stadig, at det er noget underligt noget, at man kan få -03. Det betyder dog ikke, at man “skylder til næste gang”, men at karakteren skal trækkes fra, når man udregner et gennemsnit. De fleste af vores kursister får en karakter i læseforståelse, en i skriftlig fremstilling, og en i mundtlig dansk. Den mundtlige karakter skal ganges med 2 og og lægges sammen med den for læseforståelsen og den skriftlige fremstilling, hvorefter det hele skal divideres med 4. Der kan man så se, at hvis man har fået 4 i læseforståelse og 4 i skriftlig fremstilling og -03 i mundtlig, så dumper man, fordi (8-6)/4<02.

Ellers begynder ferien så småt at nærme sig. I morgen skal vi med kursisterne til Hjørring Dyrskue (håber at det annoncerede skybrud ikke kommer, når vi er der). På mandag skal jeg som før nævnt være censor på en anden Sprogskole. Der er alt i alt 2 uger til sommerferien, og inden da er der planlagt et par ekskursioner og en “idrætsdag”. I og med, at eksamen er overstået, kan vi godt tillade os at tage næserne ud af bøgerne for en kortere bemærkning.

7 Comments »

  1. Det er meget interessant at høre det fra det anden side af (eksamens)bordet. Eksamen står vel for de fleste af os som noget, man har lidt ondt i maven over, og jeg har faktisk aldrig tænkt over, at det samme kan gøre sig gældende for den ‘udøvende’ magt.

    Det er også første gang, jeg har hørt en argumentation for og en slags forklaring af de nye karakterer. Som var god… Ellen forstod den… så er alle med 🙂
    Jeg har haft meget svært ved at forstå, hvordan man kan præstere mindre end ingenting, som negative tal betyder i min begrebsverden. I ‘gamle dage’ skulle man ikke engang kunne stave til ens eget navn for at få karakteren nul.
    Og alligevel kan jeg godt se det – forklaringen er meget lig den, jeg teoretiserede over i går under frokosten; nemlig at det må have noget at gøre med, hvordan det skal regnes ud, om man har bestået eller er dumpet, og at en negativ karakter virkelig kan trække fra i regnskabet, så det forslår noget.
    Men selvfølgelig klarer dine elever da sig godt, Henny! Det er vi da ikke et øjeblik i tvivl om. 🙂

    God dyrskuetur – jeg krydser fingre for jeres gode vejr.

    Comment by Ellen — 18. juni 2009 @ 22:17

  2. Det er nu ikke altid, at mine kursister klarer sig, desværre. Der er jo faktorer, som selv jeg ikke er herre over! Men når man har fulgt sådan nogle mennesker i flere år, kan man jo ikke lade være med at engagere sig i dem og håbe, at det går godt. Samtidig har man selvfølgelig også sin faglighed og vil, at de skal bedømmes retfærdigt.

    Når jeg selv har været til eksamen, har jeg som oftest syntes, at det var spændende. Jeg har selvfølgelig været nervøs, men ikke mere, end at det var til at håndtere. Jeg undtager selvfølgelig de gange, hvor jeg på forhånd har været sikker på, at det ville gå dårligt – enten på gr. af manglende forberedelse fra min side, eller på grund af total talentløshed. Så er det ikke spændende!

    Comment by admin — 19. juni 2009 @ 6:25

  3. Det var dejligt, at du fortæller om den nye karakterskala – den har jeg aldrig fået sat mig ind i. Jeg kan godt forstå, det må være rart ikke at skulle diskutere med censor eller lærer, om der skal gives 7 eller 8/8 eller 9.
    Nu kan du forhåbentlig glæde dig til sommerferien og nyde nogle roligere dage indtil da 🙂

    Comment by Madame — 19. juni 2009 @ 8:15

  4. Madame, man kan jo ikke sætte sig ind i alt, og det er nok det, man selv står og skal bruge, der får første prioritet.

    Du kan tro, jeg glæder mig til sommerferien. Også i den grad! 8o)

    Comment by admin — 19. juni 2009 @ 11:08

  5. Jeg kan godt forstå, at du engagerer dig i dine elever og er lidt nervøs på deres vegne – det kan de garanteret også mærke, på den positive måde 😉 .

    Efterhånden synes jeg, at jeg har styr på den nye karakterskala, men der er jo også teenagere her i huset. Jeg tror såmænd, at skalaen er o.k. – dog synes jeg, det er ærgerligt, at 11 og 13 er slået sammen til 12! Det betyder jo, at det ikke længere er muligt at blive belønnet for den ‘ekstraordinære præstation’ (som det vist hed i den gamle skala om 13). Det er udvandende, hvis du spørger mig.

    Nå, men håber, at du i skrivende stund ikke er ved at drukne på dyrskuet 😀 .

    Comment by Bente — 19. juni 2009 @ 9:45

  6. Bente, det med det manglende 13-tal har også været en af mine anker, men jeg må indrømme, at 13-tallet i sig selv har været udvandet i mange regier. Og så havde man også det problem, at når folk præsenterede deres 11-taller i udlandet, så mente man ikke, at de var “straight A-students”. Nu svarer vores skala efter sigende til den kendte A-B-C-D-E-F, hvor vi så har to muligheder under F.

    Vi var ved at drukne i begyndelsen af dyrskuet, mere om det senere!

    Comment by admin — 19. juni 2009 @ 11:06

  7. Hårdt presset kan jeg godt følge argumentet for ABC osv.-skalaen … set i internationaliseringens lys 😀 .

    God weekend!

    Comment by Bente — 19. juni 2009 @ 22:10

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment