Log ind | Hverken fyrre, fed eller færdig!

13. august 2009

Ikke stolt af at være dansker

Filed under: Blandet — Tags: , , , — Henny Stewart @ 13:13

Nu har jeg aldrig kunnet svinge mig op til de helt store nationalromantiske højder, det lader jeg andre om. I parentes bemærket er jeg i øvrigt træt af, at Dansk Folkeparti med Pia Kjærsgård i spidsen har taget patent på alt, hvad der er dansk, lige fra guldaldermalerne til Madam Blå og fædrelandssangene, men lad det nu ligge.

… efterhånden ikke meget, vi danskere vil holde os for gode til…

Men når jeg i dag er mindre tilfreds med at være dansker, end jeg trods alt normalt er, så er det på grund af rydningen af Brorsonskirken i nat. I nattens mulm og mørke sneg politiet sig ind i kirken, angiveligt for at anholde en snes unge mænd af de i alt 60 personer, der havde søgt tilflugt i kirken. Så længe man kan huske, har kirken været et fredhelligt sted. Her kunne man søge tilflugt, og regne med at være i sikkerhed. Det kan man altså ikke mere. Man må sige, at Danmark har mistet mødommen. Der er efterhånden ikke meget, vi danskere vil holde os for gode til. Heller ikke at sende folk “hjem” til Irak i håndjern.

Argumenterne fyger om ørerne: Hvis vi ikke smider de knapt tre hundrede afviste irakere ud, vil vi blive oversvømmet af uvaskede horder med de fæleste motiver. Den køber jeg ikke. Det ville være relativt simpelt og helt igennem ladsiggørligt at trække en streg i sandet og give disse mennesker, der har været her i så mange år, nogle af dem er faktisk født her, en opholdstilladelse på humanitær baggrund. Nytilkomne asylsøgere, som man finder grundløse, kunne man så have “cohones” til at sende tilbage med det samme i stedet for at foregøgle dem noget ved at lade dem eksistere i det limbo, man kalder tålt ophold, i årevis. Men der er åbenbart i den grad gået politik i netop de knap 300 irakere.

Så er jeg også inderligt træt af, at nogle danske statsborgere, som er af irakisk oprindelse, og som hæver førtidspension, samtidigt med at de angiveligt hæver en høj løn i Irak, skal blandes sammen med de afviste asylsøgere. De to grupper har intet med hinanden at gøre! Skulle vi ikke se at få Ekstrabladet ud af sanseorganerne og prøve at skelne mellem skidt og kanel?

Jeg må også erkende, at Danmark i denne sag agerer i modstrid mod basale menneskerettigheder i et sådant omfang, at det er ørkesløst at citere paragraffer. Læs dem selv.

16 Comments »

  1. Man kan jo mene lige, hvad man har lyst til. Jeg er til gengæld morderlig træt af, at der skal dispenseres hist og pist og allevegne. Jeg er ikke stolt af et land, hvor loven ikke skal holdes og når den endelig bliver brugt, så er straffen nærmest til grin.

    De her mennesker opholder sig ulovligt i Danmark!!! De har nu opholdt sig i en kirke, som de tilsyneladende også har ødelagt (ikke underligt, for den er ikke til det brug) i ret så lang tid på god vilje. Det må jo have en ende. Nej det er helt fint med mig!

    Comment by Deborah — 13. august 2009 @ 13:43

  2. Ja, man har lov til at mene, hvad man vil. Du har jo erklæret dig, så det er ingen overraskelse, at din empati kan ligge på et lille sted. I det stykke ligner du dit forbillede, Pia Kjærsgård.

    PS: Det er absolut ikke nogen kompliment!

    Comment by admin — 13. august 2009 @ 13:48

  3. Hmmm – jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige. Eller mene… Mon ikke en del af problematikken ligger i, at det ikke kun er Ekstrabladet, der har svært ved at skelne mellem skidt og kanel?
    Du har ret i, at når man alligevel kan lave masser af undtagelser, hvad betyder så en mere eller mindre?

    Men jeg bryder mig ærlig talt ikke om, at de udnytter kirkens såkaldte fredhellighed, når man holder in mente, hvor lidt fra vores side, vi har set, at der skal til for at virke yderst provokerende på dem.

    Og jeg er bestemt ikke fan af PK 🙂

    Comment by Ellen — 13. august 2009 @ 17:01

  4. Ellen, Deborah har tidligere erklæret på min anden blog, at hun godt kan lide PK, så derfor. 🙂

    Jeg ved ikke, hvad disse mennesker konkret har følt sig provokeret af, men jeg ved, at de har været villige til at tåle næsten hvad som helst for at undgå at blive sendt tilbage til deres hjemland. Jeg tror endvidere, at vi skal holde op med at tro, at vores lille forblæste land er sådan et smørhul. De flygtninge, jeg kender, ville uden undtagelse hellere have levet i deres hjemlande, hvis det ellers havde været muligt.

    Comment by admin — 13. august 2009 @ 18:15

  5. Det er bare så hamrende svært at skelne, tror jeg.
    Jeg er helt overbevist om, at der både findes bekvemmelighedsflygtninge og “rigtige” flygtninge, og jeg er glad for, at det ikke er mig, der sidder og skal skelne imellem dem, for hvor må det bare være vanskeligt.
    Selv om man så kunne differentiere dem, hvordan skulle man så argumentere rent paragrafmæssigt? Nej, det er svært, er det…
    Og selvfølgelig vil næsten alle flygtninge hellere være i deres eget land – det er da kun forståeligt.

    Men til allersidst er jeg lige nødt til at nævne, at jeg altså også har en anelse svært ved at forstå (og acceptere) ‘flygtninge’, der hvert år tager 4-6 ugers ferie i det land, de er flygtet fra.
    John har et kollegaeksempel, og det har jeg også. Det kan jeg ikke helt forstå, kan lade sig gøre.

    Alt dette bare for at sige, at der er mange og komplekse aspekter i hele denne problemstilling.

    Comment by Ellen — 13. august 2009 @ 20:15

  6. Der vil naturligvis være en vis procentdel platugler i alle lejre, også i danske. Sådan er det nu engang med mennesker.

    Mht. det at tage på ferie i det land, man er flygtet fra: Formelt forholder det sig sådan, at hvis man har et FN-konventionspas, kan man netop ikke rejse til det land. Men hvis man senere bliver dansk statsborger, så kan man naturligvis, hvis ellers et dansk pas giver adgang til pågældende land. Så er det da også sådan, at situationen ændrer sig i de lande, som vi modtager flygtninge fra. Der er vel ikke noget at sige til, at mange flygtninge vælger at blive i DK, hvis de f.eks. har været her i 20-25 år, deres børn er under uddannelse her osv. Jeg synes, det ville være meget hårdt at forlange, at mennesker der allerede en gang har skullet opbygge en tilværelse helt forfra, skulle gøre det en gang til, blot fordi der efter en menneskealder endelig er blevet “fred” i deres land. Ikke desto mindre er der nogen, der tager tilbage, altså lader sig repatriere.

    Comment by admin — 13. august 2009 @ 20:35

  7. Jeg står skam ved, hvad jeg siger og synes. Absolut. Hvis de så gerne ville blive hjemme, og ved noget der ligner det, så kan det undre, de tager SÅ langt væk!!

    Comment by Deborah — 13. august 2009 @ 21:05

  8. Jamen jeg havde da heller ikke forventet bedre af dig.

    Comment by admin — 13. august 2009 @ 21:08

  9. Henny, jeg er fuldstændig enig med dig! Det er en skamplet på al anstændig og human opførsel, at Brorsonskirken blev ryddet på den facon! Desværre undrer det mig ikke, at det skete. Det ligner en begivenheden, som Pia K. og Birthe R. har koreograferet i uskønt fællesskab. Nej, der er sgu ikke meget at være stolt af som dansker på sådan en dag! ØV!

    Comment by Bente — 13. august 2009 @ 22:19

  10. Når de “damer” rotter sig sammen, er der nærmest ingen grænser for, hvad de kan finde på. Det kan godt være, at der er et flertal i befolkningen, der er enige i, at man kan behandle mennesker på den måde, men det var godt at se, at så mange var på gaden for at demonstrere i aftes. Så er det trods alt ikke alle danskere, der er blevet totalt afstumpede.

    Comment by admin — 14. august 2009 @ 6:10

  11. Jeg synes, det er så uhyggeligt, Henny, jeg er virkelig rystet. På P4 i går bad man danskere maile og sms’e ind om deres holdning – og de fleste mente, at disse mennesker skulle smides ud med fuld musik. Jeg mangler simpelthen ord …

    Comment by Madame — 14. august 2009 @ 6:30

  12. Ja, det er uhyggeligt. Jeg siger bravo til Poul Nyrup Rasmussen, der siger sit eget parti midt i mod og kalder det uanstændigt og udansk umenneskeligt. Bravo til de mennesker, der protesterede under selve udsættelsen, også selv om de fik tæsk med knipler og peberspray i øjnene. Bravo til de mennesker, der protesterede i København i aftes. Det er så uhyre vigtigt, at alle, der ikke går ind for den slags, står op og lader sig tælle. Kun på den måde kan vi undgå at eftertiden udnævner os til en samling grå fascister.

    Comment by admin — 14. august 2009 @ 6:35

  13. Jeg bryder mig egentlig ikke om, at man udpeger personer som særlinge pga. politisk overbevisning – heller ikke Deborah…

    Comment by Lone — 15. august 2009 @ 8:48

  14. Nej. Det ville jeg normalt heller ikke gøre. Men min grænse går ved Dansk Folkeparti, hvilket jeg aldrig har lagt skjul på. Jeg mener, at DF i sine grundholdninger er ude på en kurs, som vi kender fra før i historien. En kurs, der i bund og grund er usund. Jeg diskuterer af princip ikke med erklærede tilhængere af DF.

    Det må du så bryde dig om eller ej, men der går min grænse. Jeg kunne selvfølgelig også vælge at slette Deborahs kommentarer. Det har jeg så til dato ikke ønsket.

    Comment by admin — 15. august 2009 @ 9:43

  15. Henny,

    Jeg har af gode grunde ikke fulgt den debat i detaljer som Jer i Danmark har kunnet gøre det. Men i Belgien har vi i flere instanser også haft tilfælde af asylansøgere, som har opholdt sig i endog meget lang tid i kirker – og der har man IKKE grebet ind med ordensmagten.

    Det er for mig en grænse, man ikke kan overskride – uden at jeg i detaljer kender til disse menneskers baggrund og berettigelse (eller mangel på samme) til at ville opholde sig i DK.

    Jeg må indrømme, at det er en af skampletterne på danskheden, at vi er så utroligt xenofobe! Det er pinligt, at der findes mennesker, som PK – men vel endnu værre, at der findes personer, som kan være enige med hende! Alle former for accept af yderliggående højreekstremistiske meninger vidner for mig om en utrolig ringe både IQ og EQ!

    Comment by Nille — 20. august 2009 @ 11:55

  16. Jeg tror, at affæren med irakerne i Brorsonskirken for mig blev dråben, der fik bægeret til at løbe over. Sådan har det været for mange andre danskere, men desværre ikke for alle, og ikke engang for et flertal.

    Det, der gør den offentlige debat så giftig, er at V og K nu siden 2001 har regeret på PK’s “gode vilje”. Det giver altså en stram smag af et eller andet grimt, at alting skal krydres til den dames smag.

    Jeg har tidligere forsøgt at forklare tilstedeværelsen af DF-tilhængere med, at de er nogle vildledte stakler, der ikke kan gennemskue en kompliceret forklaring. Men den forklaring holder desværre ikke. Der er tale om decideret ond vilje i de fleste tilfælde. Bare se på de sorte fætre, Langballe og Krarup!

    Comment by admin — 20. august 2009 @ 12:21

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment