Log ind | Hverken fyrre, fed eller færdig!

5. marts, 2010

ABC i ord og billeder: X

Filed under: Blandet — Tags:, , , , — Henny Stewart @ 21:06

Bogstav X er nok ikke det nemmeste. Der er ikke særlig mange danske ord, der begynder med x. Men jeg har nok længe været klar over, hvad jeg skulle skrive om, hvis jeg skulle lave et indlæg til bogstav x. Jeg har været i tvivl om, hvorvidt jeg i det hele taget skulle lave et indlæg, for der bliver tale om et indlæg, der dels er både seriøst og politisk, dels ikke kan illustreres, i hvert fald ikke af mig, og på den måde kan man sige, at indlægget ikke kommer til at passe særlig godt i ABC legen eller i min blog. Men det får så være. Jeg har besluttet mig!

X skal hos mig stå for xenofobi, fremmedhad. Jeg synes nemlig desværre, at dette dyr stikker sit grimme hoved op temmelig tit efterhånden. Her i landet har vi ellers slået os op på frihed for såvel Loke som for Thor, men alligevel er det blevet næsten stuerent at sige nærmest hvad som helst om muslimer. Selv politikere, der trods alt sidder i Folketinget, har ikke holdt sig tilbage. Jeg skal holde mig for god til at citere eller nævne dem ved navn, men heldigvis er en af de værste blevet meldt til politiet. Vi har trods alt love og regler om diskrimination her i landet. Stadig.

De deciderede udfald mod folk af anden hudfarve, kultur og religion er en ting. En anden ting er det, der efterhånden er indbygget i det officielle Danmark, i de regler, der efterhånden er bygget op. Tag nu f.eks. betingelserne for at opnå statsborgerskab: Man skal have en danskprøve på niveau med Prøve i Dansk 3 og en indfødsretsprøve. Indfødsretsprøven er ikke problemet. Nærmest enhver vil kunne lære det nødvendige stof udenad, sådan som prøven er skruet sammen pt., men danskkravet er et problem.

Når udlændinge starter på deres integrationsprogram, bliver de visiteret til en danskuddannelse. Analfabeter, latinske analfabeter og folk med meget kort skolegang fra hjemlandet bliver visiteret til Danskuddannelse 1, der afsluttes med Prøve i Dansk 1, der sammen med en engelskprøve (!) kan bruges til at søge permanent opholdstilladelse, når det nødvendige antal år er gået. Mennesker med 7-8 års skolegang fra hjemlandet bliver visiteret til Danskuddannelse 2, der afsluttes med Prøve i Dansk 2, der kan bruges til at søge permanent opholdstilladelse, men altså ikke statsborgerskab på. Mennesker med længere skolegang + uddannelse visiteres til Danskuddannelse 3, der afsluttes med Prøve i Dansk 3, der altså kan bruges til at søge statsborgerskab på.

Nu er jeg nok med på, at det er hensigtsmæssigt, hvis man skal deltage i demokratiet, at man både er i stand til at læse og skrive på et vist niveau, for ellers er man for nem at trække rundt i manegen, for nem at indbilde ting og sager. Men hør nu: Det er lige kommet frem, at 1 ud af 6 danskere heller ikke læser særlig godt, og man har vel ikke tænkt sig at tage stemmeretten, endsige statsborgerskabet fra dem? Der er ikke noget forgjort i, at man visiterer udlændingene ind på 3 forskellige danskuddannelser, for det er klart, at alle ikke kan nå det samme niveau på dansk. Slutniveauet er helt afhængigt af forudsætningerne, selvfølgelig. Men jeg mener faktisk, at det er en i systemet iboende xenofobi, der kommer til udtryk, når man på forhånd siger til visse grupper, at de ikke er gode nok til at blive statsborgere. Når de kommer i arbejde, er de jo gode nok til at betale skat!

Politikere taler meget om at bevare sammenhængskraften i samfundet. Noget, de i den forbindelse bl.a. lægger vægt på, er, at det er skadeligt, hvis der udvikles parallelsamfund. Det er sandelig også noget skidt, men det kan godt undre mig, at man ikke kan se, at man ved at stemple nogen som “ikke gode nok” til at blive danske statsborgere netop opfordrer til “dem og os”-tænkning og til dannelse af parallelsamfund.

Man kan jo bare se på U.S.A., hvor de sidst tilkomne indvandrere som regel er de mest patriotiske amerikanere.

Nå, dette var mit bud på bogstav X. Hvis du har holdt ud hertil, skal du have tak! Hvis du vil se, hvad andre har fundet på, kan du klikke her:

28 kommentarer »

  1. Flott og ettertenksomt innlegg.
    Ha en god helg!

    Comment by qehenne — 5. marts, 2010 @ 22:03

  2. ja dette ligner jo litt på hvordan det er her også, Så fort Frp kommer til makten og det gjør de nok desverre , så kommer nok disse forslag oppi Norge også . Noen få muslimer gjør jo jobben for de enkel, med det er en komplisert sak, med skal vi ikke kunne skrive og tegne hva vi vil i avisene osv..
    men et innlegg vel verde lese og tenke over..
    F

    Comment by f — 5. marts, 2010 @ 22:27

  3. Dette er var et godt og nyttig innlegg. Jeg har en følelse av at mange regler og “forordninger” blir innført uten at man virkelig ser konsekvensen av dem.
    Riktig god helg!

    Comment by drengen — 5. marts, 2010 @ 22:33

  4. Detta var ett bra och välskrivet inlägg!
    Trevlig helg!

    Comment by Maria G — 5. marts, 2010 @ 23:01

  5. Jeg holdt ud – og jeg nød dit lille opråb! Jeg har faktisk en fransk bog, der hedder ‘Xenofobens guide til Danmark’ – og der fremstår Danmark langt fra som et sympatisk land!

    Den manglende åbenhed overfor andre kulturer og religioner, er samtidig en af de ting, der slår mig mest, når jeg er hjemme! Vi – I – har det så forbandet godt i andedammen; men at brokke sig er en nationalsport! Det er temmelig enerverende i længden.

    Danskere håndhæver Janteloven – men efterlever den sjældent; for ‘vi’ er bedre end udlændinge… og Danmark er ikke et regnbuefarvet samfund! Jeg er selv udvandret flere gange til flere lande – godt nok talte jeg sproget (mere eller mindre), men jeg blev også modtaget!

    Jeg har ondt af dem, som i dag af nød lander i Danmark; min franske ex brugte vores fanatik af brugen af Dannebrog som parallel til Hitlers Swastika-flag. Der er vi næppe – men vi er måske for nationalistiske og protektionistiske. Det kommer man ingen vegne med!

    Comment by Nille — 5. marts, 2010 @ 23:14

  6. Godt og interessant innlegg til X!
    God helg:-)

    Comment by Spiderdama — 5. marts, 2010 @ 23:18

  7. Danmark har tyvärr kommit till att framstå som ett ganska främlingsfientligt land. Inte för att vi i Sverige ska slå oss på bröstet. Integration är verkligen ingen lätt fråga.

    Comment by Mona — 6. marts, 2010 @ 00:20

  8. Desværre er der også mere og mere åbenlyst med fremmedhad heroppe og det bliver mere og mere legalt at sige og behandle andre på en mindre pæn måde kun fordi de ikke har den rigtige etninske baggrund. Det er tankevækkende og græmmende. Et dejligt og eftertænksomt indlæg fra dig. Flot!

    Comment by Dortheivalo — 6. marts, 2010 @ 01:58

  9. Godt brølt! Det særligt skræmmende er netop, at fobien nu er officiel og institutionaliseret.

    Comment by Eric — 6. marts, 2010 @ 08:14

  10. BRAVO
    Citat af George Orwell: “Alle dyr er lige, men nogle dyr er mere lige end andre!”

    Comment by Rimkogeren — 6. marts, 2010 @ 09:49

  11. Vi kan på ingen måde blive uenige på dette punkt. det er et godt og modigt X, du har valgt. Og tak fordi du ikke har ledt efter billeder til at illustrerer. Det er desværre slet ikke nødvendigt, de sidder på nethinden. Jeg tror dybest set, fremmedhad og angst bunder i manglende selvværd: Når man ikke har rygrad må man have tyk hud! Hvordan får vi givet mennesker rygrad og selvværd, så de ikke behøver stive sig af med at lægge afstand til og nedgøre andre?

    Comment by Charlotte T — 6. marts, 2010 @ 11:14

  12. Framandfrykt er eit viktig tema å ta opp, så takk til deg for at du skriv om det!

    Comment by Strikkebesta — 6. marts, 2010 @ 13:51

  13. En X med mening fra deg, over et viktig og vanskelig tema. Å ta mennesker på alvor, betyr også å stille krav. Men det må være et rimelig forhold mellom krav og tilbud. Pendelen kan raskt svinge for langt ut i begge retninger. At det er så få innbyggere i de skandinaviske landene, tror jeg gir ekstra store utfordringer mht. fremmedfrykt. Det samme gjelder også kompetansen hos de myndigheter og hjelpeapparat som har ansvar for.integrering.

    God helg til deg.

    Comment by Mor Monsen — 6. marts, 2010 @ 15:57

  14. Et innlegg på X som gir en noe å tenke på! god løsning på X, men med det er ikke problemet løst. Du viser stor iver for dette, det er bra!
    -Margit-

    Comment by Malys Krok — 6. marts, 2010 @ 16:00

  15. @Qehenne: Tak skal du have.

    @F: Jo, vi skal beholde vores ytringsfrihed, og den skal ikke gradbøjes. Ytringsfrihed indebærer dog ikke pligt til at såre eller genere andre.

    @Drengen: Jeg er bange for, at visse kræfter i samfundet udmærket ved, hvilke konsekvenser “forordningerne” vil have.

    @Maria G: Tak skal du have!

    @Nille: Det er en god pointe, du har, om folk, der af nød lander i Danmark. Når man hører de højrenationale, skulle man tro, at Danmark var et smørhul, hvor alverdens mennesker allerhelst vil være. Af erfaring med nogle af dem, der er her af nød, ved jeg, at det på ingen måde er tilfældet.

    @Spiderdama: Tak skal du have!

    @Mona: Nej, integration er ikke et let spørgsmål, men man behøver ikke gøre sig umage for at gøre det så dårligt som muligt.

    @Dortheivalo: Den slags har det desværre med at brede sig. Og i og med, at såkaldt ansvarlige politikere går foran, bliver det mere og mere legalt at appelere til den indre svinehund.

    @Eric: Ja, det er der, det gør ondt.

    @Rimkogeren: Det har du og Orwell ret i. Lighed for loven er vist for længst afskaffet her.

    @Charlotte T: Billeder har vi på nethinden. Det er så sandt, som det er sagt. Jeg tror, du har ret i det med det manglende selvværd til et vist punkt, men jeg tror også, der er tale om rendyrket ondskab i dele af de “ansvarlige” kredse.

    @Strikkebesta: Selv tak, da!

    @Mor Monsen: Jeg er enig med dig i, at der skal stilles krav. Alt andet er mangel på respekt. Men når man ser på, hvem der kan få statsborgerskab, bør man se på viljen snarere end evnen til at lære sprog, synes jeg.

    @Margit: Du har ret i, at det ligger mig stærkt på sinde. Men nu har jeg også undervist udlændinge i dansk og danske samfundsforhold i 25 år. Derfor piner det mig at se, at integrationen faktisk saboteres i disse tider.

    Comment by admin — 6. marts, 2010 @ 20:42

  16. Tack anälla för kommentaren inne hos mig. Håller med om att X är en svår bokstav. Smart att skriv ett inlägg.
    Ha de gott :)
    Ulla

    Comment by Ladyinblue — 6. marts, 2010 @ 21:42

  17. Ett förbaskat bra inlägg, jag kunde inte sagt det bättre själv. Xenofobi är ett ord jag verkligen ska lägga mig på minnet, det ser ut till att vara en sjukdom, eller angst då, som breder sig ut. Nästa gång jag hör någon komma med dom här bemärkningarna som går mig så på nerverna ska jag fråga om vederbörande lider av just det, xenofobi.

    Comment by mia — 6. marts, 2010 @ 22:09

  18. Her griper du tyren ved hornet på mange måter.
    Dog vet jeg ikke helt om jeg er enig i det du sier om innvandrere til USA.
    Min ene sønn som nå bor derover:
    Han har jo med seg sin “Nordiske Modell” om hvordan et samfunn organiseres.

    Comment by TorAa — 6. marts, 2010 @ 22:48

  19. Et innlegg til ettertanke..

    Comment by Tino — 7. marts, 2010 @ 09:10

  20. Det er et virkelig god indlæg hvor man får øjene op for mange ting jeg ikke vidst. God weekend

    Comment by Gitte J — 7. marts, 2010 @ 10:38

  21. Det er dessverre slik i Norge også. Det debatteres i TV, radio og aviser om islamisering. En meget klok høyrepolitiker sa noe klokt om denne debatten, nemlig at dette er arrogant av oss og nå må vi slutte med det. Det er tross alt religionsfrihet i våre land. Hvis vi i debattene gjør det til et problem, ja så blir det fort et problem. Det er skummelt.

    Comment by Lappedamen — 7. marts, 2010 @ 11:25

  22. Utrolig godt innlegg på X … ordet var nytt for meg, men ikke hva det betyr! Ut i fra det du skriver er det nok ikke noe forskjell mellom våre to land … vi har en jobb å gjøre, på mange måter!

    Comment by irene — 7. marts, 2010 @ 12:12

  23. @Ladyinblue: Tak i lige måde :-)

    @Mia:
    Ja, der er noget ganske sygeligt ved xenofobi.

    @TorAa: Nu er U.S.A. jo et stort og mangfoldigt land, så jeg skal selvfølgelig lade være med at generalisere. Men jeg har nu fået det indtryk, at man er mere inkluderende der.

    @Tino:
    Ja, dem skal der også være nogle af.

    @Gitte J: Jeg er da kun glad for at formidle information om emnet! :-)

    @Lappedamen: Religionsfrihed er jo en af de ting, vi bryster os af. Ved at lægge islam for had, som vi ser det i øjeblikket, opnår man kun polarisering.

    @Irene: Xenofobien, eller fremmedhadet, er ikke til at overse for tiden, desværre!

    Comment by admin — 7. marts, 2010 @ 12:52

  24. Jamen, jeg er så enig med dig. Som gammel indvandrerlærer har jeg haft hele problematikken tæt inde på livet. Jeg føler, at det er så pinligt at være dansker, når xenofobien for fuld udblæsning kommer til udtryk hos diverse folketingspolitikere.

    Comment by Anna Marie — 7. marts, 2010 @ 19:58

  25. Tankevækkende og uhyggeligt, Henny – jeg kan kun være enig med dig. Og så kan jo tænke på, at danskere i hobetal slog sig ned i USA og Argentina førhen …

    Comment by Madame — 8. marts, 2010 @ 11:20

  26. @Anna Marie: Ja, det er ikke opmuntrende. Nogle gange er det som om, de kappes om, hvem der kan være værst.

    @Madame:
    Ja, og der slog de sig ned i ghettoer, hvor de sådan set stadig bor.

    Comment by admin — 8. marts, 2010 @ 16:29

  27. Hejsan, har en sak till dig på bloggen :)

    Comment by Ladyinblue — 8. marts, 2010 @ 20:20

  28. […] regne ud. Der kan da ikke være så mange af dem, eller hvad? Jeg kan dog se, at jeg har skrevet om danskernes xenofobi på et tidspunkt. Hvis man kunne fjerne den, ville det nu ikke være så tosset! 8. april, 2010 — […]

    Pingback by Status på statistikken! | Hverken fyrre, fed eller færdig! — 19. oktober, 2012 @ 22:02

RSS feed til kommentarer til dette indlæg. TrackBack URL

Skriv en kommentar